• lv
  • en
  • Akadēmija
    • PAR AKADĒMIJU
    • IZRĀDES
    • ATTĪSTĪBA
    • VADĪBA
    • STRUKTŪRA
    • LKA DOCĒTĀJI
    • TRADICIONĀLIE PASĀKUMI
    • ABSOLVENTI
    • DOKUMENTI
    • VIDES PIEEJAMĪBA
    • FIZISKO PERSONU DATU AIZSARDZĪBA
    • APTAUJAS
    • SAIMNIECISKĀ DARBĪBA
    • VAKANCES
    • LOGO
    • COVID-19
  • Studiju iespējas
    • STUDIJU PROGRAMMAS
    • UZŅEMŠANA 2025
    • UZŅEMŠANAS NORISE
    • TĀLĀKIZGLĪTĪBA
    • IZVĒLES KURSI VIESSTUDENTIEM
    • PROVIZORISKAIS UZŅEMŠANAS PLĀNS 2025–2026
    • STUDIJU UZSĀKŠANA VĒLĀKOS STUDIJU POSMOS
    • PASĀKUMI STUDIJU INTERESENTIEM
    • PROFESIONĀLĀS PIEREDZES ATZĪŠANA
    • KUR DZĪVOT LKA STUDENTIEM
  • Pētniecība
    • AKTUĀLI
    • PĒTĪJUMS FOKUSĀ
    • ZINĀTNE RUNĀ
    • KULTŪRAS UN MĀKSLU INSTITŪTS
    • UNESCO KATEDRA
    • DOKTORANTŪRAS SKOLA
    • PĒTĪJUMU PROJEKTI
    • ZINĀTNISKO RAKSTU KRĀJUMI
    • KONFERENCES
    • AKADĒMISKĀ PERSONĀLA ZINĀTNISKĀ UN RADOŠĀ DARBĪBA
    • SADARBĪBAS TĪKLI
    • IESAISTIES PĒTNIECĪBĀ
  • Starptautiskā sadarbība
    • EIROPAS UNIVERSITĀŠU ALIANSE ACE2-EU
    • PROJEKTI
    • ERASMUS+ MOBILITĀTE
    • TĪKLI
    • VASARAS SKOLAS
    • STIPENDIJU IESPĒJAS
    • EEZ MOBILITĀTE
  • LKA studentiem
    • STIPENDIJAS UN STUDIJU MAKSĀJUMI
    • STUDIJU KURSU UN PIEREDZES ATZĪŠANA
    • STUDIJU ATSĀKŠANA VAI PĀRTRAUKŠANA
    • STUDĒJOŠO PAŠPĀRVALDE
    • STUDENTA DZĪVE
    • STUDIJU PROCESS
    • STUDIJU DARBU IZSTRĀDE
  • Prakse un karjeras atbalsts
    • ABSOLVENTU ASOCIĀCIJA
    • DARBA PIEDĀVĀJUMI
    • MENTORINGA PROGRAMMA
    • KARJERAS KONSULTĀCIJAS
    • PRAKSE
  • Kontakti
    • BANKAS REKVIZĪTI
    • KONTAKTI
    • LKA E-STUDIJU VIDE
    • STUDIJU NORISES VIETAS
  •  
  • lv
  • en
  • Akadēmija
    • PAR AKADĒMIJU
    • IZRĀDES
    • ATTĪSTĪBA
    • VADĪBA
    • STRUKTŪRA
    • LKA DOCĒTĀJI
    • TRADICIONĀLIE PASĀKUMI
    • ABSOLVENTI
    • DOKUMENTI
    • VIDES PIEEJAMĪBA
    • FIZISKO PERSONU DATU AIZSARDZĪBA
    • APTAUJAS
    • SAIMNIECISKĀ DARBĪBA
    • VAKANCES
    • LOGO
    • COVID-19
  • Studiju iespējas
    • STUDIJU PROGRAMMAS
    • UZŅEMŠANA 2025
    • UZŅEMŠANAS NORISE
    • TĀLĀKIZGLĪTĪBA
    • IZVĒLES KURSI VIESSTUDENTIEM
    • PROVIZORISKAIS UZŅEMŠANAS PLĀNS 2025–2026
    • STUDIJU UZSĀKŠANA VĒLĀKOS STUDIJU POSMOS
    • PASĀKUMI STUDIJU INTERESENTIEM
    • PROFESIONĀLĀS PIEREDZES ATZĪŠANA
    • KUR DZĪVOT LKA STUDENTIEM
  • Pētniecība
    • AKTUĀLI
    • PĒTĪJUMS FOKUSĀ
    • ZINĀTNE RUNĀ
    • KULTŪRAS UN MĀKSLU INSTITŪTS
    • UNESCO KATEDRA
    • DOKTORANTŪRAS SKOLA
    • PĒTĪJUMU PROJEKTI
    • ZINĀTNISKO RAKSTU KRĀJUMI
    • KONFERENCES
    • AKADĒMISKĀ PERSONĀLA ZINĀTNISKĀ UN RADOŠĀ DARBĪBA
    • SADARBĪBAS TĪKLI
    • IESAISTIES PĒTNIECĪBĀ
  • Starptautiskā sadarbība
    • EIROPAS UNIVERSITĀŠU ALIANSE ACE2-EU
    • PROJEKTI
    • ERASMUS+ MOBILITĀTE
    • TĪKLI
    • VASARAS SKOLAS
    • STIPENDIJU IESPĒJAS
    • EEZ MOBILITĀTE
  • LKA studentiem
    • STIPENDIJAS UN STUDIJU MAKSĀJUMI
    • STUDIJU KURSU UN PIEREDZES ATZĪŠANA
    • STUDIJU ATSĀKŠANA VAI PĀRTRAUKŠANA
    • STUDĒJOŠO PAŠPĀRVALDE
    • STUDENTA DZĪVE
    • STUDIJU PROCESS
    • STUDIJU DARBU IZSTRĀDE
  • Prakse un karjeras atbalsts
    • ABSOLVENTU ASOCIĀCIJA
    • DARBA PIEDĀVĀJUMI
    • MENTORINGA PROGRAMMA
    • KARJERAS KONSULTĀCIJAS
    • PRAKSE
  • Kontakti
    • BANKAS REKVIZĪTI
    • KONTAKTI
    • LKA E-STUDIJU VIDE
    • STUDIJU NORISES VIETAS
  1. Sākumlapa
  2. Pētniecība
  3. PĒTĪJUMU PROJEKTI
  4. Valsts pētījumu programmas
  5. Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē / UNFRAMED

Valsts pētījumu programmas

  • AKTUĀLI
  • PĒTĪJUMS FOKUSĀ
  • ZINĀTNE RUNĀ
  • KULTŪRAS UN MĀKSLU INSTITŪTS
  • UNESCO KATEDRA
  • DOKTORANTŪRAS SKOLA
  • PĒTĪJUMU PROJEKTI
    • Valsts pētījumu programmas
      • Latvijas kultūras ekosistēma kā resurss valsts izturētspējai un ilgtspējai / CERS
      • Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē / UNFRAMED
      • Identitāšu ainavas: vēsture, kultūra un vide
      • Realizētie projekti
    • Fundamentālo un lietišķo pētījumu projekti
    • Lietišķie pētījumi
    • Starptautiskie pētījumu projekti
    • Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts
    • LKA finansētie pētniecības projekti
  • ZINĀTNISKO RAKSTU KRĀJUMI
  • KONFERENCES
  • AKADĒMISKĀ PERSONĀLA ZINĀTNISKĀ UN RADOŠĀ DARBĪBA
  • SADARBĪBAS TĪKLI
  • IESAISTIES PĒTNIECĪBĀ

Sociālie tīkli

  • Instagram
  • Facebook
Instagram

Latvijas Kultūras akadēmija (@lkakademija)

Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē / UNFRAMED

Projekta vadītājs: Anda Laķe (dr.sc.soc.)

Projekta Nr.: VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002

Projekta īstenošanas laiks: 22.12.2023.–21.12.2026.

Projekta finansējums:  349 995,00 EUR

Projekta finansētājs: Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija

Projekta partneri: Latvijas Kultūras akadēmija

Kontaktinformācija: Projekta vadītāja dr.sc.soc.  Anda Laķe, anda.lake@lka.edu.lv; projekta koordinatore un galvenā izpildītāja Dr.art. Baiba Tjarve, baiba.tjarve@lka.edu.lv 


Projektu “Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē (UNFRAMED)” (Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002) finansē Latvijas Republikas Izglītības un Zinātnes ministrija valsts pētījumu programmas “Izglītība" (2023.–2026.) ietvaros. Valsts pētījumu programmu administrē Latvijas Zinātnes padome.

 

Kopsavilkums

Projekta mērķis ir radīt jaunas zināšanas par jauniešu (13–25 gadi) pilsoniskās līdzdalības un tās autentiskumu noteicošajiem faktoriem un izpausmēm formālajā un neformālajā izglītībā, kā arī ārpusskolas aktivitātēs; izstrādāt stratēģijas un praktiskus risinājumus autentiskās līdzdalības sekmēšanai gan individuālā, gan sistēmiskā, proti, iesaistīto pušu (izglītības iestādes, pašvaldības un valsts) mijiedarbības līmenī; sniegt epistemoloģisku un praktisku ieguldījumu uz jauniešiem orientētas līdzdalības pieejas attīstībā. Izvēlētā metodoloģija ļauj mazināt robežas starp pētniekiem, pedagogiem un jauniešiem: dizainā balstīta īstenošanas izpēte, līdzdalīgs rīcības pētījums un līdzdalīgs novērtēšanas pētījums.

Lai izzinātu jauniešu pieredzi pilsoniskās līdzdalības jomā, tiks izmantotas vizuālās metodes, tostarp digitālo stāstu veidošana un fotobalss. Pētījumu īstenos Latvijas Kultūras akadēmijas starpdisciplināru pētnieku komanda ar pieredzi demokrātijas un līdzdalības procesu, kā arī jaunatnes jomas pētniecībā. Jaunu pilsoniskās līdzdalības formu testēšana un aprobācija sniegs ieguldījumu atvērtas un demokrātiskas izglītības vides veidošanā. Bez zinātniskajām publikācijām paredzēta virkne lietišķu rezultātu ar mērķi sniegt rekomendācijas jaunatnes un izglītības politikas veidotājiem. Plānota projekta ietekme uz izglītības zinātņu nozari, jaunatnes socioloģiju, pētnieku kopienu Latvijā un ārvalstīs.

Pētījuma komanda

Anda Laķe (projekta vadītāja)

Baiba Tjarve (galvenā izpildītāja)

Līga Vinogradova (galvenā izpildītāja)

Gints Klāsons (izpildītājs)

Liene Valdmane (izpildītāja)

Sabīne Ozola (izpildītāja-studējošā)

Laura Brutāne (izpildītāja-studējošā)

 

PROJEKTA GALVENĀS AKTIVITĀTES

Projekta ietvaros tiks īstenoti pieci darba posmi (DP):

1.darba posms: Nepārtrauktība: teorētiskā ietvara un analītiskā modeļa izstrāde, pamatojoties uz esošajiem pētījumiem. (Atbildīgās kontaktpersonas: Anda Laķe, Līga Vinogradova)
DP mērķis: Analizēt pilsoniskās līdzdalības, jauniešu līdzdalības, autentiskās līdzdalības konceptualizāciju dažādās pētniecības pieejās, koncentrējoties uz 1) galvenajiem pilsoniskās līdzdalības faktoriem, 2) jauniešu līdzdalības pētniecības pieejām formālās un neformālās izglītības vidē. Kritiski izvērtēt starptautisko pētniecības pieeju, analītisko modeļu un ārvalstu labās prakses piemēru izmantošanas iespējas jauniešu pilsoniskās līdzdalības pētniecībā Latvijā, attīstot autentiskas un jēgpilnas jauniešu līdzdalības formas. Identificēt operatīvās definīcijas un indikatorus “jauniešu pilsoniskās līdzdalības priekšnoteikumiem”, “autentiskai un jēgpilnai jauniešu pilsoniskai līdzdalībai” formālās un neformālās izglītības vidē.

2.darba posms: Pašreizējās situācijas izpēte: dominējošie jauniešu līdzdalības veidi izglītības iestādēs. (Atbildīgās kontaktpersonas: Baiba Tjarve, Gints Klāsons)
DP mērķis: Izpētīt pašreizējo situāciju: noteikt galvenos faktorus, kas ietekmē jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību Latvijā un saiknes veidošanos ar vietējo kopienu un valsti; novērtēt formālās (vispārējā un profesionālā vidējā izglītība un augstākā izglītība) un neformālās izglītības vidi kā pilsoniskās līdzdalības institucionālo ietvaru (mācību kultūra, pārvaldība un administrācija: vadības struktūra, politika un lēmumu pieņemšanas procesi, kas veido iestādi; vecāku un/vai kopienas iesaiste u.c.); noteikt dominējošās jauniešu pilsoniskās līdzdalības formas formālās un neformālās izglītības vidēs.

3.darba posms: Autentiskas un jēgpilnas jauniešu pilsoniskās līdzdalības formas izglītības iestādēs un ārpus tām: labo prakšu piemēru izpēte. (Atbildīgās kontaktpersonas: Līga Vinogradova, Gints Klāsons)
DP mērķis: Apzināt esošos labās prakses piemērus Latvijā un ārvalstīs, kur formālās un neformālās izglītības iestādēs vai ārpus tām var identificēt autentiskas un jēgpilnas pilsoniskās līdzdalības aktivitātes, kuras jaunieši patstāvīgi attīsta un praktizē. Apzināt esošos šķēršļus un priekšnoteikumus to attīstībai, lai izstrādātu risinājumus uz jauniešiem vērstas pieejas ieviešanai jaunatnes politikas un izglītības iestādēs.

4.darba posms: Autentiskas un jēgpilnas līdzdalības priekšnoteikumu praktiska novērtēšana reālā izglītības vidē. (Atbildīgās kontaktpersonas: Līga Vinogradova, Liene Valdmane)
DP mērķis: Veikt pētījuma dizainā balstītu izpēti, lai pārbaudītu un apstiprinātu autentiskas un jēgpilnas jauniešu pilsoniskās līdzdalības prakses un mehānismus, kas veicina līdzdalību gan formālās, gan neformālās izglītības iestādēs valsts un vietējā līmenī. Izmantojot kopīgu pētniecības pieeju, izstrādāt jauniešu līdzdalības formas, kuras var integrēt formālās izglītības vidē.

5.darba posms: Projekta vadība, komunikācija, sadarbība ar iesaistītajām pusēm. (Atbildīgās kontaktpersonas: Baiba Tjarve, Gints Klāsons)
DP mērķis: Nodrošināt projekta darbību efektivitāti un saskaņotību un uzraudzīt sasniegto progresu, kā arī nodrošināt optimālu mijiedarbību starp pieteikuma iesniedzēju un partneriem. Projekta vadība ietver projekta administratīvos un finanšu uzdevumus. Komunikācija un sadarbība attiecas uz projekta pasākumu organizēšanu, tostarp projekta sanāksmju organizēšanu, rezultātu izplatīšanas un starptautiskās sadarbības veicināšanu un stimulēšanu.

 

PROJEKTA AKTUALITĀTES

Aizvadīts starptautisks vebinārs par jauniešu pilsoniskās līdzdalības formām ar britu pētnieku Danu Moksonu | 07.02.2025.

7. februārī, starptautiskā vebinārā britu jaunatnes līdzdalības pētnieks Dans Moksons (Dan Moxon) projekta komandu iepazīstināja ar savu līdzšinējo darbu jēgpilnas un iekļaujošas jaunatnes līdzdalības veicināšanas jomā, īpašu uzmanību vēršot dialoga izveidei, lai jauniešu balsis tiktu sadzirdētas un ietekmētu lēmumu pieņemšanas procesu. Dans norādīja uz jaunu (tajā skaitā digitālu) līdzdalības formu arvien straujāku parādīšanos, kā arī raksturoja jēgpilnas un autentiskas līdzdalības priekšnoteikumos, ko definējis savā zinātniskajā darbībā un praksē pēdējo divdesmit gadu laikā.

Vebinārā pārrunātais iezīmēja dažādos līdzdalības veidus, kas tiek pētīti un analizēti zinātniskajā vidē, kā arī norādīja uz dažādajiem iemesliem formālās līdzdalības zemajiem rādītājiem jauniešu vidū. Dans uzsvēra, ka jēgpilnas un autentiskas līdzdalības pamatā ir ilgtermiņa sadarbības veidošana, kur būtiska loma ir arī jaunatnes darbiniekiem un organizācijām, kas var būt būtiski starpnieki pētnieku un jauniešu dialoga veidošanā.

Dana pieredze, risinot līdzdalības trūkumu, piemēram, izglītības sektorā, sniedza daudzdimensionālu ieskatu jaunatnes pētniecībā un iezīmēja iespējamos izaicinājumus un riskus, pētot līdzdalības komponenti. Tāpat savstarpējā diskusijā un domapmaiņā tika aktualizēti jautājumi par pētnieka lomu, uzvedību un pieeju darbā ar jauniešiem, kur Dans ieskicēja vairākus praktiskus risinājumus, ko iespējams izmantot projekta turpmākajā izstrādes procesā un lauka darbā.

Dans Moksons ir pētnieks un praktiķis, kas specializējas iekļaujošā jauniešu līdzdalībā ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi darbā ar bērniem un jauniešiem. Viņa darbs ir vērsts uz to, kā bērnu un jauniešu līdzdalība var ietekmēt politiku, kā arī līdzdalības struktūru un procesu attīstību. Sākotnēji viņš bija jaunatnes darbinieks vietējā un reģionālā līmenī Anglijā, bet šobrīd strādā visā Eiropā un ārpus tās, atbalstot dažādas organizācijas, lai attīstītu to pieejas jauniešu līdzdalībai.


Lauka darbs Demokrātijas festivālā Kuldīgā un jauniešu festivālā “Kopums” Līvānos | 3.08.2024. un 12.08.2024.

3. augustā Demokrātijas festivāls Kuldīgā un 12. augustā jauniešu iespēju festivālā “Kopums” Līvānos norisinājās LKA Kultūras un mākslu institūta īstenotā pētījuma “UNFRAMED” lauka darbs, kurā piedalījās projekta dalībnieces Liene Valdmane un Sabīne Ozola, kā arī LKA absolvente Anne Katrīna Norenberga.
Nevalstisko organizāciju pārstāvji un citi interesenti Kuldīgā un jaunieši no visas Latvijas Līvānos dalījās pieredzē, kā izdevies iesaistīties un līdzdarboties pašam vai motivēt iesaistīties citus, lai mainītu un uzlabotu vidi sev apkārt. Iegūtie stāsti tiks apkopoti un izmantoti turpmākajā pētījuma procesā.


Pētījuma pirmā darba posma rezultātu prezentācija Eiropas Sociologu asociācijas konferencē Portugālē | 27.08. - 30.08.2024.

Eiropas Sociologu asociācijas konferencē "Tension, Trust and Transformation", kas norisinājās Porto, Portugālē, pētījuma projekta “UNFRAMED” pētnieki dalījās ar pirmajiem rezultātiem un atziņām, referātā "Cultural Practices in Formal Education as an Arena for Youth Authentic and Meaningful Civic Participation" (autores: Anda Laķe, Līga Vinogradova, Sabīne Ozola).

 

datu pārvaldības plāns

“UNFRAMED” Datu pārvaldības plāns pieejams šeit

Mūsu adreses

Latvijas Kultūras akadēmija
Ludzas iela 24, Rīga, LV-1003

Miera iela 58a, Rīga, LV-1013
Tel. 63509748

E-pasts: lka@lka.edu.lv
Tel. 67140175

Latvijas Kultūras akadēmijas teātra māja "Zirgu pasts"
Dzirnavu iela 46, Rīga, LV-1010
Tel. 67243393

 

LKA Nacionālā filmu skola 
Miera iela 58a, Rīga, LV-1013
Tel. 29417112

 

LKA Latvijas Kultūras koledža
Bruņinieku iela 57, Rīga, LV-1011

Tel. 20229975, 67846238
studinfo@lkk.gov.lv

 

© Latvijas Kultūras akadēmija