
Izsludināta pieteikšanās 2. Starptautiskajai profesionālās doktorantūras vasaras skolai
Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA), Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA), Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijas (LMTA) un Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmijas (EMTA) doktoranti aicināti pieteikties dalībai 2. Starptautiskajā profesionālās doktorantūras vasaras skolā, kas notiks no 18. līdz 22. augustam Stāmerienā (Gulbenes novadā), bet sagatavošanās un ievadlekcija tiešsaistē – 4. augustā. Vasaras skolas fokusā būs starpdisciplināras tēmas, kas saistītas ar māksliniecisko pētniecību mūzikā, filmu un skatuves mākslā. Pieteikšanās termiņš – 28. maijs.
Vasaras skolas mērķis ir atbalstīt Baltijas valstu doktorantu profesionālo izaugsmi, sniegt atbalstu promocijas darbu attīstībā, kā arī sekmēt starptautisku starpdisciplināru sadarbību, jaunradi un ideju apmaiņu. Programmā paredzētas lekcijas, darbnīcas, individuālas mentoringa sesijas, kā arī publiska programma – diskusijas vai vasaras skolas dalībnieku un lektoru jaunrades darbu prezentācijas. Publiskā programma tiks sastādīta pēc dalībnieku apstiprināšanas, un tā būs pieejama vietējiem iedzīvotājiem, kas interesējas par kultūru un mākslu.
Vasaras skolas lektori un mentori ir izcili dažādu mākslas nozaru pārstāvji (skatīt lektoru biogrāfijas zemāk): Dr. Anete Arlandere (Annette Arlander, Somija), Dr. Reičela Gārfīlda (Rachel Garfield, Apvienotā Karaliste), Dr. Teodors Lī Pārkers (Theodore Lee Parker, Igaunija), Dr. Ondrejs Vavrečka (Ondřej Vavrečka, Čehija) un Dr. Kersti Grundica Brenana (Kersti Grunditz Brennan, Zviedrija). Programmas kuratori ir prof. Dr. Dāvis Sīmanis (LKA) un asoc. prof. Dr. Ramūne Balevičūte (Ramunė Balevičiūtė, LMTA), kuri būs arī dalībnieku mentori. Vasaras skolas provizoriskā programma ir pieejama šeit.
Lai pieteiktos vasaras skolai, pretendentiem jāaizpilda pieteikuma veidlapa un jāpievieno savs CV un motivācijas vēstule angļu valodā. Pieteikšanās termiņš ir 2025. gada 28. maijs. Informācija par dalību vasaras skolā tiks sniegta individuāli e-pastā līdz 4. jūnijam. Vasaras skolas darba valoda – angļu. Dalība vasaras skolā ir bez maksas, dalībnieku skaits ir ierobežots. Ja rodas jautājumi par pieteikšanās procesu, aicinām sazināties ar vasaras skolas koordinatori LKA Kristīni Freibergu (kristine.freiberga@lka.edu.lv).
Starptautisko profesionālās doktorantūras vasaras skolu organizē Latvijas Kultūras akadēmija, Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmija un Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija sadarbībā ar Gulbenes novada domi un Stāmerienas pili. Vasaras skola tiek organizēta kā Erasmus+ BIP (Blended intensive programme) projekts, un to līdzfinansē Latvijas Kultūras akadēmija, Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmija, Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija, Igaunijas Doktorantūras skola, Eiropas Savienības ERASMUS+ un Sociālā fonda programmas.
Plašāka informācija:
Kristīne Freiberga
Producēšanas un mārketinga departamenta direktore
Latvijas Kultūras akadēmija
kristine.freiberga@lka.edu.lv
+371 29939915
Par Starptautiskās profesionālās doktorantūras Vasaras skolas lektoriem
Dr. Anete Arlandere (Annette Arlander) ir māksliniece, pētniece un pedagoģe, viena no Somijas performances mākslas pionierēm (80. gados) un mākslinieciskās pētniecības celmlauzēm (90. gados). Viņa ir ieguvusi teātra režisores, mākslas maģistres (filozofija) un mākslas zinātņu doktores (teātris un dramaturģija) izglītību. Arlandere bija pirmā, kurai tika piešķirts Helsinku Teātra akadēmijas doktora grāds (1999. gadā). 2001. gadā viņa tika uzaicināta par performances mākslas un teorijas profesori, lai uzsāktu performances mākslas un teorijas maģistra studiju programmu (jeb “Dzīvās mākslas un performances studijas”, kā to sauc šodien), un šo amatu ieņēma līdz 2013. gadam. No 2007. līdz 2009. gadam viņa bija arī Teātra akadēmijas pētniecības nodaļas jeb Izpildītājmākslas pētniecības centra (Tutke) vadītāja. No 2015. līdz 2016. gadam viņa bija Helsinku Mākslas universitātes Teātra akadēmijas mākslas pētniecības profesore un prodekāne pētniecības jomā, kā arī viesprofesore Stokholmas Mākslu universitātē. 2016. gadā viņa bija Helsinku Mākslu universitātes Mākslas akadēmijas mākslinieciskās pētniecības profesore. 2017. gadā Arlandere bija pēcdoktorantūras stipendiāte Helsinku Augstāko studiju koledžā mākslas jomā. No 2018. līdz 2019. gadam viņa bija performances, mākslas un teorijas profesore Stokholmas Mākslu universitātē ar mākslinieciskās pētniecības projektu “Performing with Plants”. Viņa bija Somijas Kultūras akadēmijas finansētā pētniecības projekta “How to Do Things with Performance” (2016-2020), Somijas Kultūras fonda atbalstītā mākslinieciskās pētniecības projekta “Meetings with Remarkable and Unremarkable Trees” (2021-2022) un Somijas Mākslas veicināšanas centra finansētā projekta “Pondering with Pines” (2022-2024) vadošā pētniece. Pašlaik viņa kā viespētniece ir saistīta ar Helsinku Mākslu universitātes Mākslas akadēmiju. Arlandere ir JAR (Journal for Artistic Research) redkolēģijas locekle, PSI (Performance Studies International) direktoru padomes locekle un Mākslinieciskās pētniecības darba grupas līdzpriekšsēdētāja. Viņas pētnieciskās intereses ir saistītas ar māksliniecisko pētniecību, performanci kā pētījumu, performances studijām, vietas specifiku un vidi. Viņas mākslas darbi ir vērsti uz ainavas performanci, izmantojot video vai ierakstītu balsi, un iekļaujas performances mākslas, videomākslas un vides mākslas tradīcijās. Viņas video darbus izplata Somijas mediju mākslas centrs AV-arkki. Viņa ir Avek mediju mākslas balvas (2014) un Somijas Valsts balvas daudznozaru mākslā (2018) laureāte, kā arī Mākslinieku asociācijas MUU goda locekle (2024).
Dr. Reičela Gārfīlda (Rachel Garfield) ir māksliniece un rakstniece, kura savos darbos aplūko dzīvo attiecību lomu subjektivitāšu veidošanā un krustpunktos. Profesore Garfīlda ir Mākslas un humanitāro zinātņu skolas PGR vadītāja un vadošā pētniece. Garfīlda ir promocijas darbu vadītāja doktorantiem, kas pēta tēlotājmākslu un video prakses, subjektivitāti postkoloniālos un diasporas apstākļos un feminismu. Viņa arī kūrē seansus, kas saistīti ar viņas publicēto monogrāfiju “Women, Experimental Filmmaking and Punk: Feminist Audio Visual Culture in the 1970s and 1980s” (Bloomsbury, 2022), kuras otrais izdevums ir nominēts Kraszna-Krausz balvai (2022). Gārfīlda ir devusi būtisku ieguldījumu izstādes “Women in Revolt” kataloga, projekciju un konferences veidošanā Tate Britain, The Whitworth un Skotijas Nacionālajā galerijā (2023-25). Gārfīlda bija AHRC finansētā projekta “The Legacies of Stephen Dwoskin's Personal Cinema” vadītāja. Projekta ietvaros tika izdots darbs “Dwoskino: The Gaze of Stephen Dwoskin” (LUX, 2022) (līdzredaktore kopā ar Henry K. Miller), un tas tika iekļauts Kraszna-Krausz balvas īsajā sarakstā (2023). Gārfīlda ir izdevniecības Intellect recenzētā žurnāla Moving Image Review and Journal (MIRAJ) viesredaktore.
Dr. Kersti Grundica Brenana (Kersti Grunditz Brennan) pašlaik ir audiovizuālās mākslas profesore LUCA Mākslas skolā Lēvenē. Viņa 20 gadu garumā ir pētījusi filmu formas dokumentālajās un spēlfilmās, īsmetrāžā un pilnmetrāžā, naratīvajā kino, arhīvu balstītās filmās, esejās un eksperimentālās hibrīdformās – kinoteātros, mākslas kontekstos, pētniecībā un izglītībā. Viņai ir doktora grāds performatīvajās un mediju praksēs, maģistra grāds horeogrāfijā, viņa ir pieredzējusi montāžas režisore, kā arī vairāku balvām nominētu dokumentālo filmu režisore. Viņas režisētā filma “The Man Behind the Throne” par Maikla Džeksona horeogrāfu Vincentu Patersonu ir izrādīta festivālos un pārdota 15 valstīs. Viņa ieguvusi Guldbagge un Kristallen balvu nominācijas par filmu “Citizen Schein”. Kersti aktīvi piedalās filmu veidošanas procesos – no kinofilmu un TV projektiem līdz akadēmiskiem rakstiem, konferencēm, darbnīcām un izstāžu ekspozīcijām.
Dr. Teodors Lī Pārkers (Theodore Lee Parker) ir ģitārists, kurš galvenokārt darbojas brīvās improvizācijas un eksperimentālās mūzikas jomā. Pašlaik viņš pievēršas dzīvajai elektronikai, kā arī vietkonkrētai (site-specific) skaņai. Viņš ir Igaunijas pirmā dzīvās elektronikas ansambļa (EMA) dalībnieks un ir radījis mūziku teātra un dejas izrādēm. Viņa pētnieciskā darbība attiecas uz vietas specifikas izmantošanu gan estētiskajos, gan mūzikas radīšanas procesos, kas saistīti ar reāllaika mūzikas radīšanu. Pašlaik viņš ir docētājs Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmijā par brīvās improvizācijas un mākslinieciskās pētniecības tēmām.
Dr. Ondrejs Vavrečka (Ondřej Vavrečka) nodarbojas ar multimediju mākslu, kas sākas ar kino, kolāžām, mūziku, glezniecību, performanci, dzeju un šūšanu, un noved pie informēta humora par pasaules dabu, cilvēkiem, dzīvniekiem, augiem un, visbeidzot, bet ne mazāk svarīgi, ķērpjiem. Viņš sāk savu procesu no fiziskās materialitātes un apvieno tajā filozofiskas pārdomas, šaubas un eksperimentus ar rotaļīgu pieeju. Delfina fonda rezidences laikā Ondrejs izmantos laiku, lai attīstītu savas mākslinieciskās izpausmes jomas, kuras viņš kādu laiku nav attīstījis, piemēram, performances publiskajā telpā, kas saistītas ar materiāliem objektiem. Plašāka informācija – http://www.ondrejvavrecka.cz/.