26.04.2024
(1) Digitālo inovāciju ieviešana muzejos ir gan individuāla jeb muzeju darbinieku, gan institucionāla ambīcija. Neprognozējamais konkursos pieejamais finansējums liek darbiniekiem uzņemties arvien lielāku slodzi, kas netiek salāgota ar oficiālo darba slodzi un pievienota darba amata aprakstam, tādējādi darbinieki sāk ziedot savu brīvo laiku, kas ekstrēmos gadījumos rezultējas pat ģimenes izjukšanā.
(2) Tā kā muzeju dibinātāji lielākoties ir augsti birokratizēts publiskais sektors, tas nespēj elastīgi piemēroties digitāli inovatīvu projektu ieviešanas vajadzībām, kā rezultāti darbinieki projektu īstenošanai izmanto gan savus resursus - tehniku un privātos līdzekļus, gan ievieš neoficiālas barterattiecības, gan pro bono iesaista savus kolēģus un pat ģimenes locekļus.
(3) Darbinieku izdegšana kopā ar neadekvāti zemo atalgojumu par paveikto noved pie straujas darbinieku mainības muzejos, tādējādi palikušajiem darbiniekiem pievienojot vēl papildu slodzi jauno darbinieku apmācībā.
Pētījumā identificēti pašekspluatācijas "sarkanie karodziņi" un uzsvērta nepieciešamība tos laicīgi pamanīt, vienlaikus radot kritisku diskusiju par digitālo ambīciju motivācijām, jo īpaši, ja tās tiek īstenotas uz darbinieku labklājības un dzīves kvalitātes rēķina.
Saite uz pilno raksta versiju atvērtā pieejā
Programmai ir būtiska ietekme uz jauna mākslas un kultūras piedāvājuma veidošanu skolēniem. Tā ne tikai veicinājusi piedāvājuma kvantitatīvu un kvalitatīvu pieaugumu, bet arī attīstījusi nozares pārstāvju skatījumu uz bērnu auditoriju kā nozīmīgu un prasīgu auditorijas segmentu. Tā secināts “Latvijas skolas somas” piecu gadu darbības izvērtējumā, ko īstenoja KMI pētnieki Andas Laķes vadībā pēc Latvijas Nacionālā Kultūras centra pasūtījuma. Ir pieejams pilns ziņojuma teksts, kurā vērtēta programmas ietekme ne tikai uz kultūras, bet arī uz izglītības procesiem. Ziņojums