Ir noslēgusies pētījuma "Nacionāla mēroga socioloģiski reprezentatīvu aptauju īstenošana jaunatnes politikas un darba ar jaunatni monitoringa ietvaros" izstrāde, kura autoru starpā no Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta puses ir Gints Klāsons, Anda Laķe, Baiba Tjarve, Līga Vinogradova un Ance Kristāla. Pētījuma mērķis bija izstrādāt divu aptauju metodoloģiju un instrumentāriju regulārai datu iegūšanai un, testējot izstrādāto metodoloģiju un instrumentāriju, veikt nacionāla mēroga socioloģiski reprezentatīvu jauniešu un darbā ar jaunatni iesaistīto aptauju jaunatnes politikas un darba ar jaunatni monitoringa ietvaros.
Veiktās 13-25 gadīgo jauniešu socioloģiska nacionāli reprezentatīvās aptaujas ietvaros, vienā no jautājumiem, jaunieši tika lūgti norādīt, kurās no aktivitātēm viņi ir iesaistījušies pēdējo 12 mēnešu laikā. Dati liecina, ka vispopulārākā aktivitāte, kurā jaunieši ir iesaistījušies, ir kultūras pasākumu apmeklēšana ārpus skolas, ko norādījuši 55 % jauniešu. Otrajā vietā ir sporta aktivitātes ārpus skolas, kurās piedalījušies 35 % respondentu. Ar pārējiem aptaujas datiem aicinām iepazīties pētījuma ziņojumā!
Pētījuma pilns ziņojums pieejams šeit: https://drive.google.com/file/d/1oGhyG2wiOiASFu5Jqw8Cxn-X1TGg-mlC/view
Rezultātu apkopojums sniedz ieskatu radošo pilsētu konceptā, aplūkojot, kā pilsētas var veicināt un attīstīt radošumu, kā arī kādu lomu šajā procesā spēlē radošie starpnieki. Pētījuma autores aicina saskatīt, ka radošums pilsētā izpaužas ne tikai materiāli, piemēram, caur kultūras infrastruktūru kā muzeji, mākslas galerijas, teātri un ielu māksla, bet arī nemateriāli – kā sociālās mijiedarbības, sadarbības tīkli un radošais dzīvesveids.
Radošuma priekšnoteikumi pilsētā ir daudzveidība, savienojumi un pretstati. Pilsētām, kas veicina radošumu, ir vieglāk piesaistīt cilvēkus, radīt vidi inovācijām, uzlabot dzīves kvalitāti un veicināt vietējās kultūras piedāvājumu. Šajā kontekstā tiek aplūkotas arī starptautiskās iniciatīvas, piemēram, Eiropas kultūras galvaspilsētu programma un UNESCO Radošo pilsētu tīkls, kas palīdz akcentēt kultūras un radošās industrijas nozīmi pilsētu attīstībā.
Pētījuma rezultātu atspoguļojumā liela uzmanība tiek pievērsta radošo starpnieku lomai pilsētu ekosistēmās. Radošie starpnieki ir indivīdi vai organizācijas, kas savieno dažādus cilvēkus un resursus, lai veicinātu radošu ideju un projektu attīstību. Šādi starpnieki spēlē būtisku lomu, jo viņi veicina sadarbību, nodrošina piekļuvi resursiem un palīdz veidot jaunus savienojumus. Pētījuma ietvaros ir izdalīti vairāki radošo starpnieku tipi – piemēram, tiltu veidotāji, kas veicina savienojumu starp dažādiem dalībniekiem, klusie vidutāji, kas iesaistās pēc pieprasījuma, un inovāciju veicinātāji, kas aktīvi rada jaunas idejas un risinājumus.
Katrā no projektā pētītajām pilsētām (Daugavpils, Liepāja, Valmiera, Jūrmala) veikta rūpīga datu apkopošana un analīze no vairākiem desmitiem dažādu statistikas datu avotu, lai rastu salīdzinājumu un identificētu stiprās un vājās puses, izmantojot Kultūras un radošo pilsētu indeksa (C3 indekss) rādītāju kopumu. C3 indekss kalpo kā instruments, lai salīdzinātu pilsētu radošo potenciālu trīs dimensijās - kultūras vitalitāte, radošā ekonomika un veicinošā vide. Tas aptver dažādus rādītājus, piemēram, nodarbinātību radošajos sektoros, kultūras pasākumu un iestāžu pieejamību, kā arī infrastruktūras un pārvaldes kvalitāti. Indekss tiek pielietots, lai salīdzinātu pilsētas, kā arī identificētu jomas, kur nepieciešami uzlabojumi.
Kopumā pētījums piedāvā detalizētu ieskatu radošo pilsētu attīstībā, uzsverot radošuma lomu pilsētas dzīves kvalitātes uzlabošanā, inovāciju veicināšanā un kultūras nozares attīstībā. Radošie starpnieki un to tīkli tiek izcelti kā būtisks resurss, kas veicina savstarpējo sadarbību un radošo projektu izaugsmi. Pētījuma ietvaros izstrādātie ieteikumi piedāvā praktiskus risinājumus, kā veicināt radošuma attīstību, īpaši koncentrējoties uz sadarbību un daudzveidību kā pilsētas dzinējspēkiem.
“Mulsinošie skatieni”, “Viss taču varēja būt daudz vienkāršāk”, “Kādēļ titri nav visām teātra izrādēm?”, “Fotoizstāde no citādāka skatupunkta”, “Paveicās sadzirdēt” – tie ir virsraksti nelieliem rakstiņiem biedrības “Colorize” blogā (http://www.colorize.lv/blogs/), kur “kultūras pieejamības aģenti” jeb cilvēki ar dažādām “superspējām” iepazīstina ar savu kultūras apmeklējuma pieredzi.
Cik lielā mērā cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem – redzes, dzirdes, kustību un garīga rakstura traucējumiem – Latvijā var izmantot savas kultūras tiesības? Kāda ir situācija kultūras organizācijās – vai tajās visi var iekļūt? Vai visi spēj uzzināt par kultūras pasākumiem un vai var izbaudīt teātra izrādi, apskatīt izstādi, klausīties koncertu, paņemt grāmatu lasīšanai mājās? Ja nevar – kādēļ? Kādi ir galvenie šķēršļi un kādi ir risinājumi, lai šī situācija tuvākajos gados uzlabotos?
Šie dažādie jautājumi par cilvēku ar FT tiesībām un iespējām pilnvērtīgi piedalīties kultūras dzīvē ir “Pētījuma par kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā” centrā. Pētījumu īstenoja Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūts pēc Latvijas Republikas Kultūras ministrijas pasūtījuma.
Pētījuma ietvaros analizējam kultūras piedāvājuma piekļūstamību Latvijā. Analīzē ietveram gan publisko sektoru (valsts un pašvaldības institūcijas), gan privāto sektoru (nevalstiskais sektors un komercsektors) – dažādus kultūras pakalpojumu sniedzējus (bibliotēkas, muzeji, arhīvi u.tml.) un pasākumu organizatorus (koncertorganizācijas, teātri, kultūras centri, pasākumu organizatori u.tml.).
Pētījuma par Latvijas kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā darba grupa: Baiba Tjarve (projekta vadītāja); Gints Klāsons; Anda Laķe; Dita Pfeifere; Kristīne Freiberga; Egija Salaciete; Ance Bergmane
Pētījums par kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā: pētījuma ziņojums
Piekļūstamības risinājumi ārvalstu kultūras organizācijās
Piekļūstamības vadlīnijas kultūras organizācijām un pasākumu rīkotājiem
(1) Digitālo inovāciju ieviešana muzejos ir gan individuāla jeb muzeju darbinieku, gan institucionāla ambīcija. Neprognozējamais konkursos pieejamais finansējums liek darbiniekiem uzņemties arvien lielāku slodzi, kas netiek salāgota ar oficiālo darba slodzi un pievienota darba amata aprakstam, tādējādi darbinieki sāk ziedot savu brīvo laiku, kas ekstrēmos gadījumos rezultējas pat ģimenes izjukšanā.
(2) Tā kā muzeju dibinātāji lielākoties ir augsti birokratizēts publiskais sektors, tas nespēj elastīgi piemēroties digitāli inovatīvu projektu ieviešanas vajadzībām, kā rezultāti darbinieki projektu īstenošanai izmanto gan savus resursus - tehniku un privātos līdzekļus, gan ievieš neoficiālas barterattiecības, gan pro bono iesaista savus kolēģus un pat ģimenes locekļus.
(3) Darbinieku izdegšana kopā ar neadekvāti zemo atalgojumu par paveikto noved pie straujas darbinieku mainības muzejos, tādējādi palikušajiem darbiniekiem pievienojot vēl papildu slodzi jauno darbinieku apmācībā.
Pētījumā identificēti pašekspluatācijas "sarkanie karodziņi" un uzsvērta nepieciešamība tos laicīgi pamanīt, vienlaikus radot kritisku diskusiju par digitālo ambīciju motivācijām, jo īpaši, ja tās tiek īstenotas uz darbinieku labklājības un dzīves kvalitātes rēķina.
Saite uz pilno raksta versiju atvērtā pieejā
Programmai ir būtiska ietekme uz jauna mākslas un kultūras piedāvājuma veidošanu skolēniem. Tā ne tikai veicinājusi piedāvājuma kvantitatīvu un kvalitatīvu pieaugumu, bet arī attīstījusi nozares pārstāvju skatījumu uz bērnu auditoriju kā nozīmīgu un prasīgu auditorijas segmentu. Tā secināts “Latvijas skolas somas” piecu gadu darbības izvērtējumā, ko īstenoja KMI pētnieki Andas Laķes vadībā pēc Latvijas Nacionālā Kultūras centra pasūtījuma. Ir pieejams pilns ziņojuma teksts, kurā vērtēta programmas ietekme ne tikai uz kultūras, bet arī uz izglītības procesiem. Ziņojums